Πώς να γράψεις αντιπαθείς -αλλά αληθοφανείς- ήρωες

Στην πραγματική ζωή όλοι θέλουμε να είμαστε συμπαθείς. Ωστόσο, πάντα θα υπάρχει κάποιος που μας αντιπαθεί, ανεξάρτητα από το πόσο «καλοί» είμαστε. Το ίδιο συμβαίνει και με τους ήρωες μιας ιστορίας.

Πάντα είσαι ο κακός στην ιστορία κάποιου άλλου

Κάποιες φορές οι άνθρωποι δεν συμπαθούν τους «καλούς και ευγενικούς», γιατί τους φαίνεται υπερβολικό και όλη αυτή η «καλοσύνη» και η «ευγένεια» έρχεται σε αντίθεση με την υπόλοιπη προσωπικότητά τους.

Όσο πιο ρεαλιστικοί είναι οι ήρωές μας, τόσο περισσότερο οι αναγνώστες μπορούν να ταυτιστούν μαζί τους. Αυτό σημαίνει ότι επενδύουν σε αυτούς και ενδιαφέρονται περισσότερο για ό,τι τους συμβαίνει. Έτσι, θα συνεχίσουν να διαβάζουν την ιστορία τους.

Αν οι ήρωες είναι μονοδιάστατοι, βαρετοί ή δυσδιάκριτοι μεταξύ τους, αυτό δε θα συμβεί. Οι αναγνώστες δεν θα μπορέσουν να επενδύσουν συναισθηματικά, γιατί  δε μοιάζουν «ανθρώπινοι».

Όπως οι σκύλοι έχουν μάθει να εκφράζουν ανθρώπινα συναισθήματα στο πρόσωπό τους, για να πάρουν αυτό που θέλουν, έτσι και οι ήρωες μιας ιστορίας θα πρέπει να εκπαιδευτούν με τον ίδιο τρόπο: να κερδίζουν μια συναισθηματική ανταπόκριση από τον αναγνώστη.

Σημασία δεν έχει αν θα είναι συμπαθείς ή όχι, αλλά να είναι αληθινοί.

Δώσε ελαττώματα

Κανείς δεν είναι τέλειος. Ούτε καν η Mary Poppins -στα βιβλία τουλάχιστον. Το ελάττωμα γειώνει τον ήρωα στη σφαίρα του πραγματικού.

Είναι τόσο άπληστος/-η που αδιαφορεί για τους αγαπημένους του/της (οικογένεια κλπ); Είναι τόσο φιλόδοξος/-η που θα πατήσουν επί πτωμάτων για να πετύχουν το στόχο του/της; Ή μήπως είναι κάτι μικρότερο, όπως μια φοβία για έντομα; Οι φόβοι κάνουν τους ήρωες πραγματικούς ανθρώπους και έτσι διευκολύνουν την ταύτιση του αναγνώστη με αυτούς. Ο πλούσιος, ισχυρός και κακός ήρωας δεν έχει σημεία ταύτισης με το μέσο αναγνώστη.

Μάθε την ιστορία του

Οι ήρωές μας μοιάζουν πιο αληθινοί όταν ξέρεις από που προέρχονται, τι έχουν περάσει, τις καλές και άσχημες εμπειρίες τους, αυτά που τους έχουν διαμορφώσει όπως τους βλέπουμε στην ιστορία.

Δεν χρειάζεται να ξέρει ο αναγνώστης όλη την προηγούμενη ζωή του ήρωα. Το αντίθετο μάλιστα! Μην κουράσεις τον αναγνώστη σου με πληροφορίες που δεν προσφέρουν τίποτα στην πλοκή. Ωστόσο, κάποια πράγματα πρέπει να τα ξέρεις. Όσο περισσότερα, τόσο το καλύτερο. Θα φανεί στο γράψιμο σου, μέσα από τη συμπεριφορά του ήρωα ή τον τρόπο που μιλάει.

Από τη γενικότερη ατμόσφαιρα στο σπίτι που μεγάλωσε, μέχρι την εκπαίδευση που έλαβε και την πρώτη ή την πιο πρόσφατη σχέση του. Όλα αυτά μπορούν να διαμορφώσουν την προσωπικότητα του ήρωα. Πάρε ιδέες εδώ.

Ένα μικρό γεγονός για κάποιον, μπορεί να είναι καταστροφικό για κάποιον άλλον.

Μοιράσου κάποιες πληροφορίες

Εδώ έρχεται το -καταραμένο- «δείξε, μην πεις». Όπως είπαμε λίγο πιο πάνω: μην κουράσεις τον αναγνώστη σου με πληροφορίες που δεν προσφέρουν τίποτα στην πλοκή. Ειδικά στο πρώτο κεφάλαιο. Όσο πιο νωρίς στο βιβλίο δοθεί η ιστορία του ήρωα, τόσο λιγότερο νοιάζεται ο αναγνώστης. Δεν έχει προλάβει να τον γνωρίσει ακόμα αρκετά για να δεθεί μαζί του.

Το παρελθόν του ήρωα πρέπει να φαίνεται από τον τρόπο με τον οποίο αυτός αλληλεπιδρά με το περιβάλλον γύρω του. Για παράδειγμα, κάποιος που μεγάλωσε σε ένα σπίτι με διαρκείς εντάσεις και καυγάδες είναι πολύ πιθανό να είναι συνέχεια σε εγρήγορση, να έχει άγχος και να συνεχώς να «διαβάζει» τους ανθρώπους, προσπαθώντας να προλάβει τις αντιδράσεις τους. Κάποιος που μόλις έχει βγει από μια κακοποιητική σχέση είναι δύσκολο να αφήσει άλλους ανθρώπους να τον πλησιάσουν συναισθηματικά.

Δεν χρειάζεται να πεις τίποτα από όλα αυτά για να τα δει ο αναγνώστης. Το δείχνεις μέσα από τη γλώσσα του σώματος, τις λέξεις που χρησιμοποιεί ο ήρωας όταν μιλάει, τη γενική συμπεριφορά του. Έτσι, αρχίζει ο αναγνώστης να έχει απορίες για το παρελθόν του ήρωα και συνεχίζει να διαβάζει την ιστορία.

Πρόσθεσε ένα κατοικίδιο ή ένα παιδί

Αυτοί που έχουν παιδιά ή κατοικίδια γίνονται αντιληπτοί ως πιο ζεστοί άνθρωποι, χωρίς αυτό να ισχύει απαραίτητα. Έτσι, αυτά τα δύο είναι ένας καλός τρόπος να δημιουργήσεις έναν πολυδιάστατο παλιάνθρωπο. Είναι άξιο απορίας: αν είναι τόσο καλός με αυτό το παιδί/ κατοικίδιο, πώς μπορεί να κάνει όλα αυτά τα φρικτά πράγματα; Γιατί οι πραγματικοί άνθρωποι είναι πολυδιάστατοι.

Ακόμη, τα κατοικίδια και τα παιδιά μπορούν να συνεισφέρουν σε κωμικές στιγμές, στις οποίες ο ήρωας καλείται να αντιδράσει.

Δείξ’ τον ερωτευμένο (με το δικό του τρόπο)

Ο τρόπος που φερόμαστε όταν είμαστε ερωτευμένοι λέει πολλά για την προσωπικότητά μας. Για παράδειγμα, κάποιος πολύ ανασφαλής σχετικά με τη σχέση του, μπορεί να γίνεται φορτικός. Κάποιος που δυσκολεύεται να διαχειριστεί τα συναισθήματά του, ίσως φαίνεται αδιάφορος. Με αυτόν τον τρόπο ο αναγνώστης μαθαίνει πολλά για τον ήρωα και τις ανασφάλειές του, χωρίς εσύ να το αναλύεις.

Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να δείξεις την προσωπικότητα κάποιου από τον τρόπο που φέρονται κοντά σε άτομα που αγαπά -ή έστω ισχυρίζεται.

Είναι σύνηθες να προβάλουμε ή να ξεσπάμε την κακή μας διάθεση στους αγαπημένους μας. Όταν ο ήρωας κάνει κάτι τέτοιο, μπορείς να το χρησιμοποιήσεις για να δείξεις περισσότερα για τη σχέση του, την έλλειψη αυτοκριτικής, αυτοπειθαρχίας ή ενσυναίσθησης.

Πρόσεχε (και συμπερίλαβε) τα συναισθήματα

Ο καθένας μας διαχειρίζεται τα συναισθήματά του διαφορετικά. Οι ήρωες μιας ιστορίας δεν πρέπει να αποτελούν εξαίρεση σε αυτό τον κανόνα. Από την κουλτούρα μέχρι τα βιώματα, μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο που αντιλαμβάνεται και αισθάνεται κάποιος σε μια συγκεκριμένη κατάσταση. Κάποιος μπορεί να φωνάζει από τις ταράτσες γιατί συμφώνησε με έναν εκδοτικό οίκο, ενώ για κάποιον άλλον να είναι απλά ένα νέο ξεκίνημα και γι’ αυτό να μην είναι έτοιμος να το γιορτάσει ή ακόμα και να μη το θεωρεί τόσο σημαντικό γεγονός, οπότε δεν το μοιράζεται με άλλους. Η επιτυχία, όπως και καθετί άλλο, επηρεάζεται από τις προηγούμενες εμπειρίες μας.

Δώσε ένα αναπάντεχο χόμπι

Τα χόμπι είναι ένας τρόπος να ξεφύγουμε από την πραγματικότητα. Υπάρχουν τα πιο συνηθισμένα, όπως το πλέξιμο, ή λιγότερο συνηθισμένα, όπως ο Mother’s Milk να παίζει με ένα κουκλόσπιτο. Το δεύτερο δείχνει ότι παρά τη σκληρή εικόνα που βγάζει προς τα έξω, έχει επίσης μια ευαίσθητη πλευρά. Δίνει βάθος στο χαρακτήρα, αλλά και χιούμορ στην ιστορία.

Ακόμη, τα χόμπι και τα ενδιαφέροντα μπορούν να προοικονομήσουν γεγονότα. Για παράδειγμα, αν ένας ήρωας πρόκειται να νικήσει σε έναν καυγά αργότερα στην ιστορία, δεν είναι κακό να φανεί ότι ασχολείται με πολεμικές τέχνες ήδη από την αρχή. Ή θα μπορούσε να ξεκινήσει να μαθαίνει μια καινούρια δεξιότητα κατά τη διάρκεια της ιστορίας, η οποία θα τον βοηθήσει να νικήσει τον αντίπαλό του στο τέλος.

Μάθε τον σαν ένα καλό σου φίλο

Για να γράψεις καλούς ήρωες, πρέπει να τους ξέρεις τόσο καλά -ίσως και καλύτερα-, όσο και έναν καλό σου φίλο. Πρέπει να ξέρεις τι αγαπούν, τι μισούν, τι φοβούνται και τι θέλουν από τη ζωή τους. Όλα αυτά συνθέτουν έναν ήρωα με πολυδιάστατη προσωπικότητα, που είναι τόσο αληθινός, σαν να γράφεις για τον καλό σου φίλο.

Το εξώφυλλο είναι έργο του Stamatis Kyriakos

Άφησε σχόλιο

Απάντηση

Ιστορικό

Επιλέξτε Κατηγορία

error: Content is protected !!
Αρέσει σε %d bloggers: